2013. február 12., kedd

Citromos túrótorta sütés nélkül



Szeretem azokat a süteményeket, amelyekben túró van. Teljesen mindegy, hogy édes vagy sós. Nem volt ez mindig így. Gyerekként nem tudtam, hogy túróból a pogácsán kívül lehet más sütemény is sósan készíteni. Imádom a túrós lepényt. Az anyukám mindig édesen készítette, vékony kelt tésztával, sok túróval,  citromhéjjal, mazsolával. Anyu sokszor sütött ilyet, általában szombaton ebédre.
Még általános iskolás koromban történt, hogy voltam az egyik osztálytársamnál a nyári szünetben. A nagymamája sütött túrós lepényt. Megkínáltak vele. Örömmel elfogadtam. Az első falatnál éreztem, hogy ez nem olyan, mint amire én számítottam...valahogy lenyeltem, de nagyon nehezen. Nem az volt a baj vele, hogy nem lett volna jól elkészítve. Kinézetre tökéletes volt és persze finom is, csak én csalódtam, hisz nem számítottam rá, hogy sós. Kapor volt benne, amit már akkor is szerettem, de valahogy meglepetésként ért az új íz. Elmeséltem otthon anyunak, hogy mivel kínáltak meg. Jót mosolygott rajtam. Mondta, hogy legközelebb ő is sósan süti, mert ő is szereti úgy is. Én ennek nem örültem annyira...persze elfogyott az is, de azért még mindig jobban szeretem az édes túrós lepényt. 

Nálunk viszont most egy másik túrós süti a favorit. A citromos túrótorta.
Nem csak azért szeretem mert isteni finom, hanem azért is mert nagyon könnyen és gyorsan el lehet készíteni. A férjem szerint ez annyira finom, hogy akár cukrászdában is lehetne árulni. Minden nap tudna belőle enni. Nem csak ő, hanem a gyerekek is, és persze én is szeretem. Egy baj van csak vele, villám gyorsan elfogy. Olyan gyorsan, hogy lefotózni már nem volt időm. 

Citromos túrótorta - sütés nélkül recept:

A tésztához:
  •  20 dkg babapiskóta
  • 15 dkg vaj, vagy margarin
A kémhez:
  •  25 dkg túró
  • 15 dkg cukor
  • 1 vaníliás cukor
  • 1 citrom lereszelt héja
  • 1/2 citrom kifacsart leve
  • 0,5 l tejszín
  • 1 színtelen tortazselé v 1 csomag zselatin (10 g)
  • 2 dl víz (lehet víz és citromlé is ízlés szerint, de  ne legyen több összesen,  mint 2 dl)
 A tetejére
  • citromkarikák
  • 1 színtelen tortazselé
  •  2,5 dl víz (szintén lehet fele víz, fele citromlé)

A babapiskótát összetöröm. Én turmixgéppel szoktam felaprítani. Előtte eltöröm a piskótát 2-3 darabra, és így teszem a gépbe. Így könnyebben "elkapja" a kés. Néhányszor még így is meg kell rázni, hogy mindet felaprítsa. Kicsit hangos, de pillanatok alatt készen van. 
Közben a vajat a mikróban felolvasztom, majd a felaprított babapiskótához öntöm és összekeverem. 
Egy 26 cm-es kapcsos tortaformát kibélelek sütőpapírral. (Én csak odacsíptetem a papírt az alsó lappal együtt  a karimához, és utána kívül pár centi papírt ráhagyva körbevágom. Az oldalát nem szoktam kibélelni, szerintem felesleges.)
A vajas babapiskóta morzsát egy kanál segítségével a formába rakom és jól lenyomkodom. Kb: 5-6 mm vastag lesz. Beteszem a hűtőbe, amíg a krém elkészül, a vaj újra megdermed a tésztában.

A krémhez a túrót összetöröm villával. Beleteszem a cukrot a vaníliás cukrot. Belereszelem a citromhéjat és hozzáadom a fél citrom levét. Robotgéppel jól kikavarom. Ezután felverem a tejszínt jó keményre.
Elkészítem a tortazselét 2 dl folyadékban. (ez lehet 2 dl víz, de lehet 1 dl víz és 1 dl citromlé is, ha valaki szereti ha intenzívebben citromos az íze a krémnek).
Amikor a zselé langyosra hűlt, hozzáöntöm a túrós masszához, még egyszer átkeverem a robotgéppel, majd utána óvatosan hozzákeverem a tejszínhabot.  

A krémet óvatosan a tésztára simítom, és jöhet a díszítés.
Elkészítem a másik adag tortazselét, ezt már 2,5 dl folyadékkal. (ez is lehet fele víz, fele citromlé) 1 citromot felszeletelek, a szeleteket félbevágom és a torta tetejére rakom. Én a tortaforma szélénél szoktam a fél citromokkal körberakni a torta tetejét. Ehhez nem túl nagy citromot választok, mert így a fél szelet citrom adja majd a tortaszelet szélességét. A krém nagyon könnyű a citromot viszont nehéz rajta később elvágni.
A krém üresen maradt részét még megszórom reszelt citromhéjjal. Óvatosan ráöntöm a langyosra hűlt tortazselét.
Pár órára hűtőbe teszem. Tálalás előtt még a tortaformában körbevágom a szélét, majd a forma eltávolítása után szeletekre vágom.

Citromos túrótorta sütés nélkül - a tortaformában, a színtelen zselé nélkül. (A fotó utólag pótolva.)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése