2013. március 18., hétfő

Kelt ostoros rétes

Kelt ostoros rétes

Bátran állíthatom, hogy a családunk legnagyobb kedvence ez a kelt tészta. Nagyon szeretjük. Sokszor megsütöm. Most is ez volt szombaton ebédre, egy tartalmas gulyásleves mellé.
A receptet már nagyon régen kaptam. Az egyik kedves ismerősöm kért meg rá, -aki már sajnos nem él- hogy lemásolnám-e neki,  és másoljak magamnak is belőle ha tetszik. Tartott még a receptgyűjtő szenvedélyem, és természetesen másoltam magamnak is rögtön.
Rögtön azon a hétvégén meg is sütöttem. Nagyon jól sikerült. Amikor legközelebb találkoztam az ismerősömmel megköszöntem ismét a receptet. Elmeséltem, hogy mennyire szeretik a gyerekeim ezt a kalácsot. Ő már nem is emlékezett a receptre, de azt is elárulta, hogy még ki sem próbálta...
Én azóta is gyakran készítem.
Amire figyelni kell: - csak jó minőségű margarint használjunk. Van egy fajta margarin, amit nem tudom, hogy miből készítenek, de hal íze volt tőle a kalácsnak. Na ilyet többet nem is vettem.
A másik: - ne legyen túl kicsi a tepsi, mert sütés közben kitölti a tészta, és ha kicsi a tepsi kifolyik a töltelék és az bizony füstöl. Kár érte, mert az a legfinomabb része. Nálunk verseny van érte, hogy ki kapja a legcsokisabb részét!

Kelt ostoros rétes recept:

A tésztához:

  • 60 dkg liszt
  • 3 tojás sárgája
  • 3 evőkanál cukor
  • 3 evőkanál olaj
  • 4 dl tej
  • 5 dkg élesztő
  • 1 mokkáskanál só
A töltelékhez:
  • 25 dkg margarin
  • 20 dkg cukor
  • 2 evőkanál kakaópor (cukrozatlan)
A kenéshez:
  • 1 tojás 
A tejet meglangyosítom, hozzáadom a cukrot, és az élesztőt belemorzsolom. A lisztet tálba szitálom, hozzáadom a sót, majd a tejben felfuttatott élesztőt, a tojást, az olajat és kézzel megdagasztom.
A tetejét meghintem liszttel, és langyos helyen kelesztem. 45 percig.
Amíg a tészta kel elkészítem a tölteléket. A margarint egy picit meglangyosítom a mikróban, úgy hogy ne olvadjon fel, csak kenhető állagú legyen. Hozzáadom a cukrot, a kakaóport és összekeverem. Hat részre osztom.
A megkelt tésztát deszkára borítom és ezt is 6 egyenlő részre osztom. Cipókat formázok belőle, és lapostányér nagyságúra nyújtom a cipókat. Egyenként megkenem a kakaós krémmel a korong alakú tésztákat és két oldalról feltekerem őket. A végeiket egy kicsit összenyomom, majd sodorva nyújtok még rajtuk.  Vigyázva, hogy ne szakadjanak ki. 3-3-at összefonok, az így kapott 2 fonott kalácsot 25 x 30 cm-es tepsibe teszem. A tetejüket megkenem tojással, és még 15 percig meleg helyen kelesztem. Utána előmelegített sütőben közepes hőmérsékleten 30-35 percig sütöm.
Aki szereti a kakaó helyett fahéjjal is kipróbálhatja, úgy is nagyon finom. (A fahéjból nem kell 2 evőkanálnyi!)

Kelt ostoros rétes





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése