2013. március 12., kedd

Narancsdzsem

Narancsdzsem - a téli befőzés

Nem sütöttem, nem is sütemény, de majd biztosan ahhoz is fel tudom használni. Régóta kacérkodtam már a gondolattal, hogy kipróbálom saját magam elkészíteni. Van egy nagyon finom sütemény receptem, amihez narancsdzsem is kell. Nálunk nem is olyan egyszerű beszerezni. Itt a helyi boltokban nincs. A városban is hosszas keresgélés után sikerült találnom, de az sem teljesen narancsból készült, és csak az állaga stimmelt a nevével, ami benne volt az egyáltalán nem. Viszont nagyon finom volt, akármiből is készült. Nem magyar termék, mert nálunk nem terem narancs. Az ára sem volt elhanyagolható. Több kiló narancsot vehettem volna belőle. Ha akkor tudtam volna amit már most tudok, biztosan inkább a gyümölcs mellett döntök, és magam készítek belőle narancsdzsemet. Sokkal egyszerűbb mint gondoltam. A másik, hogy a narancs ára is töredéke a nyáron kapható, ízletes, hazai, de néha igen borsos árú gyümölcsöknek.
Most - így lassan a tél végén-  a dzsemfixet volt a legnehezebb beszereznem hozzá. A helyi kisboltra viszont most is számíthattam. A polcon ugyan nem volt kint, de a boltos Zoli látta hogy lázasan keresek valamit, és készségesen segített. Mondtam, hogy mit keresek. Persze volt, csak nem kint a polcokon, hanem a raktárban. Meg is jegyezte, hogy: "Maga de korán kezdi a befőzést." Hát igen, én most nagyon ráérek!- válaszoltam.  
Első alkalommal csak egy adagot készítettem. Megvártam, hogy a családom letesztelje. Ha nekik nem ízlik, akkor nem fektetek bele több energiát, na meg pénzt sem, hogy azután csak pakolgassam az üvegeket. Ízlett mindenkinek, és így bátran hozzáfoghattam a  többi  adaghoz is. 
A leghosszabb időt az egészben a narancs tisztítása igényli, leszedegetni a gerezdekről a hártyát. Néhányon rajta marad, de azt a főzéskor csak kiszedegettem belőle. (Biztosan nem ártott volna ha benne marad, de nekem nem tetszett benne.)
A tisztítás után már villámgyorsan elkészültem a dzsemmel. Egyszerre 3 adagot készítettem. Több nem is fért volna az edényembe. 
Még melegen beleraktam az üvegekbe. Lezártam, és 5 percre fejre állítottam, az üvegeket, hogy a nagyobb darabok ne mind az üveg alján legyenek. Én nem dunsztoltam tovább. Másnapra kihűltek. Megtörölgettem az üvegeket, és mehettek a helyükre.

Narancsdzsem recept:
  • 1,25 kg narancs (tisztítás után lemérve)
  • 4 narancs leve, vagy 2 dl narancslé (lehetőleg cukrozatlan)
  • 1 citrom (tisztítva a héja nélkül)
  • 1-2 narancs  lereszelt héja
  • 30 dkg cukor 
  • 1/2 kiskanál őrölt szegfűszeg
  • 1/2 kiskanál őrölt fahéj
  • 1 csomag 3:1-ben dzsemfix

A narancsot megpucolom, a gerezdekről eltávolítom a fehér hártyát. a tisztított gerezdeket kisebb darabokra vágom. Belereszelek 1-2 narancsnak a héját, úgy hogy a héj alatti. fehér rész ne kerüljön bele. Beleteszek 1 citromot, amit a narancshoz hasonlóan megpucolok, és összedarabolok. 4 narancs levét kifacsarom, a levét a narancshoz öntöm. (a facsarásnál keletkezett tiszta gyümölcshús is mehet a többihez). Közepes lángon felforralom. A cukorból kiveszek 3 evőkanálnyit és elkeverem benne a dzsemfixet. A forró narancshoz öntöm, és elkeverem benne. Amikor felolvadt, hozzáöntöm a maradék cukrot és a fűszereket. addig keverem, míg a cukor felolvad. 2-3 percig forralom, és azonnal üvegekbe töltöm. Lezárom, és 5 percig fejre állítom az üvegeket, majd visszafordítom őket.
A szegfűszeg és a fahéj helyett gyömbért is tehetünk bele, azzal is finom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése