2013. március 11., hétfő

Foszlós fonott kalács



Közeleg a húsvét. Úgy gondoltam hogy az idén megpróbálom a hagyományos békebeli foszlós fonott kalácsot magam elkészíteni. Nem akartam a próbálkozást az utolsó pillanatra hagyni, így a héten elkészítettem az első hat szálból font fonott kalácsomat. Az elkészítésből a fonás okozta a legnagyobb gondot, de harmadik nekifutásra sikerült. A végeredmény egész elfogadható lett. Még meleg volt a kalács mikor a gyerekeim hazaértek az iskolából. Nem bírták kivárni ők sem és én sem, amíg kihűl teljesen, már langyosan  megkóstoltuk. Egy kicsit "mézeskalács jellege volt a belereszelt narancs és citrom héjtól. Legközelebb annyi változtatással készítem el, hogy ezeket kihagyom belőle. A férjemnek is ez volt a véleménye, hogy "natúran" süssem legközelebb. Még húsvét előtt megpróbálom úgy is, és eleve kettőt készítek belőle. 
(A receptben szereplő mennyiség egy fél kilós kalács készítéséhez szükséges hozzávalókat tartalmazza.)

Foszlós fonott kalács recept:

A tésztához:
  • 34 dkg liszt
  •  4 dkg porcukor
  •  4 dkg vaj
  •  2 tojás sárgája
  •  2 dkg élesztő
  •  csipetnyi  só
  •  1, 5 dl  tej
  •  1 vaníliás cukor
  •  ½ citrom reszelt héja
  •  ½ narancs reszelt héja
A kenéshez:
  • 1 tojás

A tejet meglangyosítom, beleteszem a 2 tojás sárgáját és elkeverem benne, majd beleteszem az élesztőt és a porcukrot is, és hagyom felfutni. Amikor felfutott a többi hozzávalóval együtt összegyúrom és simára dagasztom.  A tésztát 20 percig hagyom pihenni, majd újra dagasztom, és ismét hagyom 20 percig pihenni. Majd a tésztát 6 részre osztom és cipókat formálok belőle. Picit pihentettem és megsodrom a szálakat. A szálak mindkét végét elvékonyítom egy kicsit. Meghintem liszttel, hogy kelesztés közben tudjon a tészta mozogni, és sütés közben ne süljön annyira egybe. Összefogom a 6 szálat és megfonom, megkenem felvert tojással, és 20 percig meleg helyen kelesztem. Újra megkenem tojással és tovább kelesztem amíg megszárad rajta a tojás (kb: 15 perc) Előmelegített sütőben 180-190 fokon 20-25 perc alatt megsütöm.


Foszlós fonott kalács (felvágás után a sarka már hiányzik)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése